דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


P6 ששת מאפייני המוטיבציה - בקריירה ובעבודה 

מאת    [ 26/06/2011 ]

מילים במאמר: 1802   [ נצפה 5751 פעמים ]

                             6-p     ששת  מאפייני המוטיבציה - בקריירה ובעבודה                                 

                                                       מעט : נעמי גינת

 

מוטיבציה הינה "שאיפות, צרכים ועניין, המעוררים את האורגניזם, דוחפים ומכוונים אותו לקראת מטרה מסויימת " (א.זיו 1993)

אחרי מפגש עם המאמן האישי שלך, השתתפות בסדנא, קבלת מחמאה מעמית ,בונוס מהמעביד וכו'- מתרחשת עליה ברמת המוטיבציה. אולם  העלייה ברמת המוטיבציה –תדעך במשך הזמן (שעות, ימים, שבועות) , וכדי לשמור עליה -  צריך לתדלק ולתחזק אותה בהתמדה.

את ההכרח בתחזוק המוטיבציה – ניתן להמשיל למקלחת יומית שאנו עושים, הגם שברור לנו כי גם מחר – נזיע ונתלכלך, ותידרש מקלחת נוספת. אם נוותר על המקלחת היומית- נחוש פחות בנוח עם עצמנו, וגם אנשים בסביבתנו יחושו בכך...

 

המוטיבציה האנושית מורכבת, איפוא ,  ממגוון דחפים וצרכים ; כשלכל אדם יש שילוב-ייחודי שלהם, אשר מניע אותו להתאמץ ולהשקיע.

 

מחקרים מראים כי  אותם גורמים שהניעו אותנו כילדים –מניעים אותנו גם בהתבגרנו.

 לדוגמא : אם הצורך בהשתייכות היה משמעותי בילדותנו, וגרם לנו להיות רגישים לצרכי האחרים ולתגובותיהם, לחפש תשומת-לב ,לשתף-פעולה עם עמיתינו ולהזדהות עם  קבוצתנו בתנועת- הנוער ; הרי שכמבוגרים נשקיע בהשתלבות בקרב חברינו לעבודה, נהיה רגישים למשובים של הממונים עלינו, ונעדיף עבודה בצוות על-פני עבודה יחידנית.

 

אליבא דה-לאבוי, ישנם 8  גורמי- הנעה מרכזיים, הגורמים לנו להשקיע מאמצים , והם :

 

אוטונומיה, אגרסיביות, הכרה , השתייכות, חיברות , כוח, סטטוס, סקרנות.

 

לכל אדם יש , כאמור, דפוס ייחודי של כוחות המניעים אותו.

לכן , כהורים, מחנכים , מטפלים ומאמנים - עלינו לזהות את הדפוס המוטיבציוני הייחודי של הלקוח, ולהשתמש בטכניקות מוטיבציוניות המותאמות לקליינט זה, על מנת להניע אותו.

 

להלן הסבר קצר אודות כל אחד מ-8 גורמי-ההנעה :

 

א. אוטונומיה = אנשים המעדיפים פרוייקטים יחידניים, שתוצאותיהם תלויות רק בהם. מקבלי-החלטות , עצמאיים, יעילים, מכבדים מקצוענות  ומאתגרים את עצמם. מבקרים את עצמם, ומחפשים סיפוקים אינטרינזים.אנשים אלה מוכרים  לרוב גם כאינדיבידואליסטים, עצמאיים, ייחודיים, החלטיים, וכפרוייקטורים יעילים ויצרניים.

 

ב. אגרסיביות = אנשים בעלי דעות מוצקות, גלויים ; אשר חשוב להם להשפיע ו'להיראות', ולכן נוטלים על עצמם תפקידים ואחריות.

האגרסיביות יכולה להיות חיובית (= מנהיגות, נחישות, אסרטיביות) או שלילית (= בריונות, איום). אנשים אלה הינם בעלי עקרונות ומוכנים תדיר להילחם במה שנתפס כחוסר-צדק. נוטים לעימותים (ויכוחים, עמידה על שלהם, פעילות-פוליטית-חברתית , אך גם : תיגרות, סכסוכים).

 

ג. הכרה= אנשים שאפתניים ותחרותיים, החותרים להתבלט וששים לקבל הבעות הוקרה (תעודות, מגינים..). הם רגישים לתגובות  של אחרים, במיוחד של גורמי-סמכות. זקוקים לאישור תדיר מהסובבים על הישגיהם ומאמציהם. שואפים לבקיאות ועליונות ביחס לאחרים.

לרוב- הינם מונחי-מטרה, מתמידים, פעלתנים ומקדמים את עצמם בהיררכיה.

 

ד. השתייכות= אנשים הצוברים כוח רב מן ההשתייכות וההזדהות עם ארגונים ומערכות, ולכן נוטים להתנדב. לרוב הינם ידידותיים, מעורבים ומחפשים קשר והיטמעות .הם זקוקים לאישורם של גורמי-סמכות, ורגישים מאד לדחייה והסתייגות.

 

ה. חיברות = אנשים פופולאריים, הנהנים מקשרים אנושיים, ומשקיעים מאמצים בתחזוקתם. נהנים להיות חלק מקבוצה, ומעדיפים פרוייקטים-קבוצתיים על-פני פרוייקטים יחידניים. מעורבים, ידידותיים, רגישים לזולת וורבליים. החיברות יכולה להיות חיובית (= פופולאריות, ידידותיות), או שלילית (= הצטרפות לכנופיה, התרסה מול סמכות).

 

ו. כוח= אנשים המחפשים אחר שליטה והשפעה, נוטלים על עצמם סמכות ומנהיגות, החלטיים, עצמאיים וחותרים לעליונות ומצויינות.  עשויים להיות בעלי דימוי עצמי גבוה , בטחון ואף התנשאות ; או לחילופין בעלי רגשי נחיתות ותחושת חוסר אונים ,המחפשים אחר כוח ,על-מנת לחזק את הביטחון העצמי הירוד שלהם.

 

ז. סטטוס = אנשים שחשוב להם מאד לגרום נחת לאחרים, ונהנים להיות באור-הזרקורים. הם זקוקים תדיר לעידוד ולאישור; ורגישים מאד לביקורת ולנזיפות של גורמי-סמכות . הם ממושמעים, ביקורתיים כלפי עצמם וכלפי הזולת ; שואפים לעליונות וחוששים מכישלון. לרוב הם נעים בעקבות "טרנדים" ואופנות-מתחלפות ; ועשויים אף  'להתאים' את עמדותיהם להלך הרוח הרווח. זקוקים לשבח והוקרה-פומבית.

 

ח. סקרנות= אנשים חקרניים, מתלהבים, יצירתיים, בעלי ידע רחב, האוהבים התנסויות חדשות  ומרחיבים כל העת את השכלתם ,במגוון תחומי-עניין. הם לוקחים על עצמם בחדווה אתגרים חדשים, ונהנים לפתור בעיות. הם אוספים בהתמדה ומתוך עניין- מידע חדש, מעבדים אותו ומפיקים  מסקנות ולקחים.

 

מ-8 גורמי-המוטיבציה שמניתי לעיל – נגזרים

6 הסגנונות המוטיבציוניים , עפ'י ר.לאבוי,

המתחילים כולם באות p:

 

א. פרוייקטים (PROJECTS) – לאנשים אוטונומיים או סקרנים

ב. אנשים  (PEOPLE ( - לאלו המונעים ע"י צורך בחברות או השתייכות.

ג. שבח ( PRAISE )- למונעים ע"י סטטוס, הכרה או השתייכות

ד. פרסים (PRIZES)- לאנשים שסטטוס, הכרה, השתייכות או כוח   

             מדרבנים אותם.

ה. יוקרה ( PRESTIGE)- מניעה את מי שסטטוס, אגרסיביות או כוח

             מנחים את התנהלותו.

ו. כוח (POWER)- מניע את האנשים שכוח, אגרסיביות או אוטונומיה

            משמעותיים עבורם במיוחד.

 

להלן שאלון לאיתור הסגנון  המוטיבציוני שלך.

אחרי שתקרא בעיון כל אחת מן השאלות - סמן , עבור כל אחת מהן את  2 התשובות ,שבעיניך הן המתאימות ביותר.

מפתח לניתוח התוצאות- בהמשך.

 

1.     הצלחת לסיים משימה/פרויקט מאתגר במיוחד.

    מה היית רוצה שהבוס הישיר שלך יעשה ? 

 

א.       יעניק לך בונוס קטן

ב.        יביא את הצלחתך לידיעת הדרג הבכיר יותר

ג.        יפרסם את העניין , במייל, בקרב יתר העובדים

ד.        יכנס פורום מתאים ויתן לך להציג את הפרוייקט

 

 

2. אילו זכית להוקרה במקום עבודתך, מה היית עושה ?

 

    א. שולח את מכתב ההערכה שקבלת , במייל, לרשימת תפוצה

        גדולה .

    ב. מתקשר רק לאנשים הקרובים לך ביותר, ומספר להם על כך

    ג. מניח את מכתב ההערכה שקבלת במקום בו יבחינו בו

    ד. פונה לבוס שלך ומבקש תגמול-כספי/קידום בדרגה

 

3.       מצאת בעבודה צ'ק 'פתוח' ע'ס 1000 ש"ח, שנפל בחדר השירותים , ומסרת אותו לממונה עליך.

           איך היית רוצה שינהג ?

 

א.       יכריז על העניין בהתכנסות העובדים הקרובה, ויעניק לך מכתב-תודה

ב.       ייתן לך פרס כספי צנוע.

ג.        יזמין אותך למשרדו, ויודה לך בחמימות

ד.       יתקשר לבעלים ויספר לו על יושרך.

 

4.       צולמת באירוע של החברה, והתצלום פורסם בעיתון המקומי.     מה תעשה ?

 

א.       תשמור את העיתון ותציג אותו בפני מכריך

ב.       תדאג שהצלם יכיר אותך ויתמקד בדמותך גם להבא.

ג.        תחייך לתצלום ותמשיך בעבודתך מתוך התלהבות ועניין

    ד.    תפנה את תשומת לבם של הממונים לתמונה

 

5.       איך היית מעדיף לציין את יום-הולדתך הקרב ?

 

א.       במסיבה עליזה ורבת-משתתפים

ב.       בבילוי אתגרי מיוחד שיזם  בן/בת הזוג שלך

ג.        בפתיחת מתנות

ד.       בקריאת מכתבי ברכה אוהדים ממכריך

  

6.       במבט לאחור, כשאתה נזכר  במורה אהובה שהיתה לך

           בביה"ס –  מה גרם לך להעדיף דווקא אותה -

 

א.         הטילה עלינו פרוייקטים קבוצתיים

ב.          העניקה לי ציונים גבוהים

ג.          אפשרה לי לבחור את הנושאים לעבודתי

ד.          שיבחה אותי והרעיפה עלי מחמאות

 

7.       כהורה לילד שבצע את המשימה שהטלת עליו בצורה  

          טובה במיוחד - כיצד היית בוחר לתגמל אותו ?

 

א.       הייתי  מזמין אותו לבלות אתי

ב.        הייתי  מציין זאת , בנוכחותו, במפגשים המשפחתיים הקרובים

ג.        הייתי קונה לו מתנה

ד.        הייתי כותב לו מכתב הוקרה אישי

 

8.       הפתעת את בן/בת זוגך  ע"י שסדרת את הבית והכנת

           ארוחה גדולה ומפנקת.  איך היית רוצה שיגיב ?

 

א.       יציע לשתף בארוחה עוד זוג מחבריכם הטובים

ב.       יספר על כך ,בהתלהבות, לחברים ובני-המשפחה

ג.        יקנה לי  דבר-מה בו אני חושק

ד.       יבטא את הוקרתו והנאתו בחיבוק חם ובמילים חמות

 

 

9.       איזה מקום-עבודה עדיף בעיניך ?

 

א.       מקום בו יש הווי בין העובדים,תחושת-קירבה ועבודת-צוות

ב.       מקום בו השכר וההטבות-הנלוות  גבוהים יותר

ג.        מקום בו יש אפשרות להתקדם בסולם הדרגות ולהיות מנהל

ד.       מקום  שמתנקזים אליו פרויקטים מעניינים ומאתגרים יותר.

 

 10.  באיזה מצב היית מרגיש "מוצלח" ביחס לחבריך ?

 

א.       אם רמת ההכנסה שלך גבוהה

ב.       אם אתה מועסק בחברה גדולה וידועה, אפילו בתפקיד זוטר

ג.       אם אתה "בוס" של  יותר אנשים

ד.       אם הפרויקט עליו אתה עובד הוא מאתגר וחדשני

 

 

 

מפתח למיפוי  התשובות :

 

שאלה מס/       פרויקטים     אנשים    שבח    פרסים    יוקרה     כח
1                      ד                           ג         א           ב 
2                                       ב          א         ד           ג 
3                                       ד          א         ב           ג 
4                      ג               א                     ד                     ב
5                      ב              א           ד         ג  
6                      ג               א          ד                                ב
7                      א              ב           ד         ג  
8                                      א           ב        ג                      ד
9                      ד              א                     ב                      ג 
10                    ד                           ב        א                      ג

אם צברת לפחות 3 תשובות בטור – אזי  אותו גורם הינו משמעותי, כגורם- מוטיבציוני בחייך.

 הזנה בתגמולים המותאמים לגורם זה- גורמת לשיפור רמת המוטיבציה שלך, מה שמביא מצידו לעלייה בחיוניות, בהשקעה, בהתמדה , במצב הרוח וגם בהישגים.

 

לסיכום :

המוטיבציה הינה גורם חשוב בחייהם של אנשים ;   בכל שלב של חייהם. היא בונה את שאיפותיהם, מדרבנת אותם לפעילות ועומדת מאחורי הישגיהם.

לכל אדם יש , כאמור, דפוס ייחודי של כוחות המניעים אותו.

 

על מנת שהמוטיבציה תתורגם להתנהגות המכוונת להשגת מטרה - יש לזהות את הגורמים המוטיבציוניים  הדומיננטיים של האדם,

ולתגמל אותו בהם.

אדם שתמהיל התגמולים שהוא זוכה לו במקום עבודתו – אינו תואם את זה המועדף והנחשב על-ידו  - יחוש תיסכול,דחק, חוסר-מנוחה וירידת-ערך ; ויתנהל בהתאם.

באותו אופן – אדם המודע לצרכיו – יכול לפנות ולבקש אותם מהסביבה; או להחליף את הסביבה לכזו התואמת את העדפותיו. או אז יחווה הנאה, סיפוק, בטחון והגשמה-עצמית.

חלק חשוב ב"אימון תעסוקתי" – נסב סביב תכנון הקריירה מתוך הכרת תמהיל הגורמים המניעים את הלקוח, וגורמים לו לסיפוק והגשמה.

 

 נעמי גינת- מאמנת אישית ותעסוקתית מוסמכת

נעמי גינת מאמנת תעסוקתית מוסמכת ומנוסה


             מאמנת עסקית של יזמים (מטעם משרד התמ"ת)


             מומחית לאימון יזמים בעל ADHD


             מנחת סדנאות בארגונים


             http://www.naomiginat.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב